torsdag 1 februari 2018

Mera VO2max-intervaller

Jag har sedan i måndags kört ett mellanmjölkspass på monarken, 3x20min i gränslandet mellan zon 3 och zon 4, behöver bli lite effektivare där. Jag har också kört ett kortare distanspass på 2 h 10 minuter på längdskidorna igår. Jag hittade lite nya anslutande spår vilket gjorde att jag nu inte alls behöver åka lika många varv för att få ihop distansen. Från ett varv på 7 km till ett på kring 14 km, mycket skönt för skallen, man blir rätt less när man viker ut för varv 6.

Men så till dagens pass som var VO2max igen, idag 4x6min 40/20.



Mitt förra pass så körde jag på 400 watt och kände då att det fanns mer att hämta. Idag lade jag därför effekten under 40 sek delarna på 420 watt, en ökning på 5% och en effektsiffra som motsvarar 5.9 watt/kg för mig idag. Pulskurvan visas i figuren nedan. Jag vilar 3 minuter mellan blocken.

VO2max intervaller 4x6min 40/20 på monarken.

Det var ju nästan en månad sedan jag körde förra passet så det är lite svårt att jämföra känslan, under tiden känns de ju alltid hemskt, men efteråt funderar jag om jag inte hade lite mer i tanken. Jag hade dessutom ungefär 2-3 slag lägre puls under samtliga intervaller jämfört med förra gången, trots det högre motståndet. Så det känns ju jättekul att de verkar gå åt rätt håll, även om jag vet att man inte ska dra så stora växlar på pulsvärden från enstaka pass. 6 w/kg är ju klart inom räckhåll och nästa pass blir kanske 430 watt, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar