tisdag 20 februari 2018

Anmäld till årets första race

Jag har nu anmält mig till årets första race, men det blir en skidtävling! Första gången någonsin jag kommer tävla på skidor.

Jag och min bror har anmält oss till Kungsledenrännet, det är en patrulltävling där man tävlar i lag 2 stycken. Tävlingen går mellan Hemavan och Ammarnäs, en sträcka på ca 8 mil över fjället, ett mycket vackert lopp! Man måste ha ryggsäck och det finns en del obligatorisk utrustning både per lag och person, det måste man ha karta, kompass, vindsäck och draglina med sig. Samt lite extra kläder osv.

Karta över banan mellan Hemavan och Ammarnäs.

Varken jag eller min bror är några skidåkare direkt utan vi kör mest för att det blir en häftig upplevelse och en rolig utmaning! Så inga prestationsmål direkt, grymt skönt att vara novis på så vis. Min bror har åkt en gång tidigare så vi ska väl i alla fall slå hans tidigare tid är tanken =)

Banprofil för Kungsledenrännet.

Det är hyffsat kuperat men för att vara fjällen så hade de ju kunnat vara mycket värre. Sen är det ju skönt att det är netto utför.

Det här har ju ökat suget efter distansträning och specifik på längdskidor just. Optimalt för cyklingen är ju såklart att nöta distansen på cykeln då man blir bra på det man övar. Men det är ju också lyxen med att vara motionär att man inte behöver vara helt opti hela tiden. Det är rätt roligt att träna lite annat på vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar