fredag 5 januari 2018

VO2max, 4x6min 40/20

I veckan kör jag VO2max-vecka och ikväll blev det 4x6 min 40/20. Det här var första riktiga passet 40/20 jag kört med monarken så jag visste inte riktigt var jag skulle lägga nivån för att de skulle bli lagom. Sen körde jag 4x4min för två dagar sedan och var på gymmet igår och körde bland annat benböj 3or på 90 kg vilket kändes i benen idag också. Så jag kände mig lite sliten men bestämde att testade med 400 watt, det är ju en jämn och fin siffra. I figuren nedan visas pulskurvan för passet.

Pulskurva för 4x6min 40/20
Detta är en av mina favoritpulskurvor, om man nu kan ha det =) Men jag gillar den sakta ökande sågtandade drakryggen. Man kan ofta utläsa intressanta saker ur hur pulsen går ner på de 20 sekunderna mellan delintervallerna.

Känslan var att detta var rätt kontrollerat, det blev aldrig den där riktiga kampen för att klara de sista 40 sekunderna. Det syns också tycker jag på att 20 sekunders vila i princip alla gånger utom den absolut sista räcker för att få ner pulsen under mjölksyratröskeln. Men jag kan säga att kombinationen av tunga benböj igår och för mig relativt höga watt idag gjorde benen rätt tunga, brände bra att bara gå upp för trappan och hämta fika efter passet=)

Nästa gång jag kör samma pass kommer jag höja till 410 watt, så får vi se om det börjar brännas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar